جلسه سوم آموزش زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

قبل از شروع جلسه سوم لینک جلسه های قبل رو میزارم تا مطالعه کنید.لطفا هماهنگ و هم گام با من و به ترتیب جلسه ها پیش بروید و اگر در جلسه قبل مشکل دارید تا اشکالتون رفع نشده سراغ جلسه بعد نروید.
ابتدای شروع جلسه سوم می خواهم یک سری نکات مهم که اکثرا هم در بین زبان های برنامه نویسی مشترک هستند رو بیان کنم.
1) جاوا اسکریپت به حروف بزرگ و کوچک حساس است.به طور مثال Farhad با farhad در جاوا اسکریپت با هم فرق می کنند.
2) برای درج توضیحات (کامنت) در بین کدها می توانید از علامت // برای توضیحات یک خطی و از علامت /* */ برای توضیحات چند خطی استفاده کنید. مانند مثال زیر.
3) در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت فواصل نادیده گرفته می شود.مثلا در کدهای زیر کدبالایی برابر با کد پایینی است.
نکته : توصیه ای دارم اینه که همیشه از فاصله های مناسب استفاده کنید نه زیاد فاصله بگذارید که باعث شلختگی کدها شود نه فاصه کم که باعث فشردگی کدها شود.منظم نوشتم کدها باعث میشه کد نویس با اشتیاق به کد نویسی ادامه بده و هر وقت خواست تغییراتی در کدهای بده به راحتی بتونه تغییرات رو انجام بده.
این از نکاتی که باید رعایت کنید.خب بریم سراغ ادامه آموزش میدونم که خیلی دوست دارید تا سریع بریم سراغ کد نویسی ! ولی عجله نکنید این نکات رو به دقت بخوانید.
عملگرهای جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت نیز مانند سایر زبان های برنامه نویسی دارای عملگرها می باشد که در بین اکثر زبان های برنامه نویسی این عملگرها یکسان است.در اینجا نیز تک به تک هر کدام را توضیح خواهم داد.ولی قبلش اجازه بدید یک توضیح مختصر از عملوند بهتون بدم ؛ عملوند به متغییری گفته می شود که عملگر روی آن عملیات انجام می دهد.
1) عملگرهای ریاضی
به وسیله عملگرهای ریاضی می توانید محاسبات ریاضی را انجام دهید.در جدول زیر به همه عمگرهای ریاضی اشاره شده است.
عملگر | توضیح |
+ | عمل جمع را بین عملوندها انجام می دهد |
- | عمل تفریق را بین عملوندها انجام می دهد |
* | عمل ضرب را بین عملوندها انجام می دهد |
/ | عمل تقسیم را بین عملوندها انجام می دهد |
% | باقی مانده عملوندها را محاسبه می کند |
++ | عملوند خود را یک واحد افزایش می دهد |
-- | عملوند خود را یک واحد کاهش می دهد |
2) عملگرهای انتسابی
از عملگرهای انتسابی برای مقدار دادن به متغییرها استفاده می شود.
عملگر | توضیح |
= | x = 5 توضیح : عدد پنج را به متغییر x انتساب می دهد. |
بعضی از حالت های محاسبات را می توان به صورت خلاصه تر نوشت که روش هاش در جدول زیر نوشته شده است.
عملگر | مثال | برابر است با |
+= | x += y | x = x + y |
-= | x -= y | x = x - y |
/= | x /= y | x = x / y |
% | x %= y | x = x % y |
3) عملگرهای مقایسه ای
از این عملگرهای برای مقایسه مقدار متغییر با یک متغییر دیگر و یا مقایسه دو متغییر استفاده می شود.
عمگر | توضیح |
= = تساوی | امتحان برابری دو متغییر یا یک متغییر با یک مقدار |
= = = | امتحان برابری با يک مقدار يا يک متغير ديگر هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ نوع داده ای |
! = نا مساوی | امتحان نامساوی بودن دو متغییر یا یک متغییر با یک مقدار |
> | امتحان بزرگتر بودن |
< | امتحان کوچکتر بودن |
>= | بزرگتر یا مساوی |
<= | کوچکتر یا مساوی |
4) عملگرهای منطقی
از عملگرهای منطقی برای ترکيب دو يا چند عبارت مقايسه ای يا شرطی با هم و ايجاد يک عبارت واحد استفاده می شود .
عملگر | توضیح |
&& و | ين عبارت برای ترکيب دو يا چند عبارت با هم استفاده می شود . نتيجه ترکيب اين عملگر فقط زمانی صحيح است ، که تمام عبارات ترکيب شده با هم درست باشند . |
|| یا | اين عبارت برای ترکيب دو يا چند عبارت با هم استفاده می شود . نتيجه ترکيب اين عملگر در صورت درست بودن حداقل يکی از عبارات ترکيب شده ، درست خواهد بود. |
! نات | اين عملگر برای بر عکس کردن درستی يا عدم درستی يک عبارت استفاده می شود . استفاده اين عملگر قبل از يک عبارت صحيح باعث نادرست شدن جواب و برعکس خوهد شد . |
5) عملگرهای رشته ای
عملگرهای رشته ای متغییر هایی هستند که از متن تشکل شده اند.این متغییر ها را باید در بین دو علامت دابل کوتیشن ( " ) تعریف کرد.
در جاوا اسکریپت می توان دو متغییر رشته ای را توسط علامت + به هم وصل یا اضافه کرد.
نکته مهم : متاسفانه بدلیل مشکلات ادیتور و ترکیب حروف انگلیسی با فارسی عملگرها در بالا برعکس افتاه اند.توجه کنید مثلا در عمگلر += علامت مساوی بعد از علامت + می باشد که این برای همه عملگرها صدق می کند.
خب این جلسه هم به پایان رسید. سوالاتتون رو در انجمن مطرح کنید.